Wiodąca firma branży elektroniki i AGD w Polsce stawia na automatyczny replenishment.
Jak RTV EURO AGD z sukcesem uzupełnia zapasy stosując LOGOMATE firmy REMIRA?
Ponad 24 tysiące produktów w prawie 330 sklepach: Asortyment RTV EURO AGD, lidera polskiego rynku elektroniki użytkowej, jest ogromny. Aby zredukować i jednocześnie zoptymalizować wynikający z tego wysiłek dyspozycyjny, polski detalista stawia na LOGOMATE firmy REMIRA w zakresie zarządzania zapasami.
RTV EURO AGD od lat jest wiodącym dostawcą elektroniki i sprzętu AGD w Polsce. Oprócz oddziałów stacjonarnych w ponad 200 lokalizacjach, detalista sprzedaje swoje produkty również we własnym sklepie internetowym. Firma jest również jednym z największych w Polsce partnerów detalicznych takich firm jak Samsung, Philips, Sony, Bosch, LG czy Siemens. Magazyn centralny RTV EURO AGD zaopatrywany jest przez kilkuset dostawców, a łączna powierzchnia magazynowa wynosi ponad 210 000 m². Liczba aktywnych artykułów w harmonogramie dostaw sklepu wynosi około 5 000.
Do tej pory RTV EURO AGD korzystało z systemu dyspozytorskiego w starej technologii. Jednak takie podejście spełniało swoje zadanie tylko do pewnego momentu rozwoju firmy. Wraz ze wzrostem asortymentu, system przestał spełniać rosnące wymagania. Rafał Gąska, Dyrektor Łańcucha Dostaw w RTV EURO AGD, do dziś pamięta powstałe problemy: „Ilość danych wzrosła tak bardzo, że system stał się niestabilny. W efekcie ucierpiała nasza wydajność. Dodatkowo system nie był dalej rozwijany przez dostawcę i konfiguracja użytkownika była bardzo ograniczona. Zbyt proste mechanizmy obliczeniowe nie pozwalały nam na przetwarzanie zamówień w takim zakresie, w jakim chcieliśmy.”
REMIRA wspiera nowoczesne procesy przedsiębiorstwa
Brak stabilności starego systemu skłonił RTV EURO AGD do poszukiwania specjalnego rozwiązania – najlepiej narzędzia, które posiadało już duży zestaw rozwiązań spełniających wymagania detalisty. Wymagania były wysokie, a droga do ostatecznej decyzji odpowiednio długa. W ostatnim etapie odbył się przetarg, który REMIRA mogła wygrać dzięki kompleksowej koncepcji systemu LOGOMATE i uwzględnieniu specjalnych życzeń klienta. Oprogramowanie do zarządzania zapasami zapewnia optymalne stany magazynowe dużym i małym firmom ze wszystkich branż, zwiększając jednocześnie zdolność do realizacji dostaw i ułatwiając codzienne prace dyspozycyjne i zaopatrywanie oddziałów. RTV EURO AGD wybrało firmę REMIRA z dwóch powodów: „Z jednej strony w firmie REMIRA znaleźliśmy partnera, który jest dobrze osadzony na rynku, ma duże doświadczenie i jednocześnie koncentruje się na rozwoju swoich produktów. Po drugie, system już w wersji standardowej zawiera pewne rozwiązania, które spełniają nasze najważniejsze wymagania, takie jak procedury prognozowania, sezonowość oraz jak najdłuższy horyzont prognozowania i planowania” – mówi Rafał Gąska.
RTV EURO AGD przywiązuje bardzo dużą wagę do najnowocześniejszych procesów. Na przykład w obrębie polskich metropolii sprzęt RTV i AGD dostarczany jest w ciągu 24 godzin, łącznie z podłączeniem i utylizacją starego urządzenia.
W polskiej firmie detalicznej oprogramowanie do planowania LOGOMATE jest głównym narzędziem planowania do optymalizacji łańcucha dostaw od października 2021 roku. Służy ono do optymalnego sterowania i dystrybucji przepływu towarów w ramach własnej sieci logistycznej. LOGOMATE wspomaga między innymi optymalne uzupełnianie zapasów z magazynu centralnego poprzez magazyny regionalne do oddziałów. Zamówienia wszystkich jednostek dystrybucyjnych, do których należą magazyn centralny, HUB-y i oddziały, są konfigurowane dokładnie według potrzeb firmy, z uwzględnieniem szeregu indywidualnych wymagań. Dodatkowo RTV EURO AGD otrzymuje raporty, z których można odczytać potencjały optymalizacyjne w zakresie jakości i przejrzystości wszystkich działań.
Wyraźna poprawa jakości uzupełniania zapasów
RTV EURO AGD używa programu LOGOMATE do zarządzania magazynem już od ponad półtora roku i jest więcej niż zadowolony. Narzędzie jest obecnie wykorzystywane w różnych sytuacjach, których nie przewidziano nawet w fazie wdrażania. Wiele funkcji standardowych można wykorzystać bezpośrednio. Inne funkcje zostały specjalnie dostosowane do wymagań RTV EURO AGD, z czego detalista wyraźnie korzysta, o czym mówi Rafał Gąska: „Dzięki dostosowaniu narzędzia do naszych potrzeb, rutyna pracy w harmonogramowaniu pozostała niezmieniona – ale LOGOMATE kompleksowo realizuje wszystkie zadania, co znajduje odzwierciedlenie nie tylko w jakości harmonogramowania, ale także w czasie przetwarzania”. Kolejnym ważnym elementem z automatycznego dysponowania jest łatwa konfiguracja na różnych poziomach, co jest bardzo ważnym czynnikiem biorąc pod uwagę dużą różnorodność naszego asortymentu.”
Faza realizacji projektu przypadła na środek okresu pandemii i była przez to narażona na liczne wyzwania. Na przykład, spotkania mogły odbywać się w większości tylko zdalnie. Dzięki dobrej i otwartej współpracy udało się z powodzeniem wdrożyć i zmapować nawet skomplikowane wymagania, jakie niesie ze sobą środowisko biznesowe RTV EURO AGD.
Dzięki złagodzeniu działania pandemii projekt został pomyślnie zakończony na wspólnym spotkaniu w Warszawie. „Mimo burzliwych czasów zawsze mogliśmy liczyć na profesjonalizm pracowników REMIRA. Po około dwóch latach współpracy mogę powiedzieć, że zespół REMIRA nie tylko zna swój system kompleksowo i profesjonalnie, ale także z dużą cierpliwością rozumie nowe problemy, odpowiadając na pytania, a także pomaga nam znaleźć najlepsze rozwiązania” – mówi Gąska.